Rosnące opóźnienia na kolei grożą utratą dotacji
W tym roku na nowe tory mieliśmy wydać około 6 mld zł. Wydamy tylko 4 mld zł. Zdaniem ekspertów opóźnionych jest już niemal 90 proc. inwestycji kolejowych
Jak alarmują przedstawiciele branży, najbardziej opóźniona jest modernizacja torów na trasie z Krakowa do Rzeszowa. Modernizację trasy o długości 140 km podzielono pomiędzy sześciu wykonawców. Termin zakończenia budowy poszczególnych odcinków przypada na okres od września 2013 r. do końca 2014 r. Prace na wszystkich odcinkach powinny się już dawno rozpocząć. Tak się jednak nie stało. – Roboty prowadzone są na jednej trzeciej długości całej linii – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Projekt jest realizowany w trybie zaprojektuj i buduj. Z tego powodu początkowe prace wiązały się ze zdobywaniem pozwoleń na budowę, a wciąż są prowadzone negocjacje z samorządami, które nie zgadzają się np. na zamknięcie naraz kilku wiaduktów na fragmencie linii przechodzącej przez dane miasto – wyjaśnia Dutkiewicz. Inwestycja jest warta około 3,8 mld zł. Do tej pory wykonawcy wystawili faktury zaledwie na 350 mln zł.
Wielki poślizg
To niejedyna inwestycja,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta